Page 51 - Full_lite
P. 51

49












                  Ekonomik açıdan ise uzaydan getirtilebilecek gök-  Türk mevzuatını uzay ve madencilik bakımından
                  taşları  ile  Dünya’da  arz  talep  dengelerinin  dalga-  ele alırsak; 3213 sayılı Maden Kanunu’nda yer ka-
                  lanması konusu ise ayrıca ele alınması gereken ve   buğunda ve su kaynaklarında tabi olarak bulunan,
                  oldukça tartışılması gereken bir husustur.  ekonomik ve ticarî değeri olan petrol, doğalgaz,
                                                             jeotermal ve su kaynakları dışında kalan her türlü
                  Uluslararası olarak uzayla ilgili faaliyet bakımın-  maddenin bu Kanuna göre “maden” kavramı içeri-
                  dan ise 1962 yılında dış uzayın barışçı amaçlarla   sinde olduğu belirtilmiştir. Kanunda yer kabuğu ve
                  kullanımı  bakımından  devletlerarası  koordinasyon   su kaynaklarında bulunan ifadesi doğrultusunda
                  sağlamak  amacıyla  Birleşmiş  Milletler  nezdinde,   uzaydan getirilebilecek göktaşı vb. maddelere iliş-
                  Birleşmiş Milletler Dış Uzay Dairesi (UNOOSA) ku-  kin bir ibare bulunmadığından asteroitlerden elde
                  rulmuştur. 13  Birleşmiş Milletler’in 1967 tarihinde,   edilebilecek herhangi bir maddenin mevzuatımız
                  aralarında Türkiye’nin de olduğu 102 ülkenin im-  açısından maden sayılmadığı görülmektedir.  15
                  zasıyla kabul edilen, resmi adıyla “Ay ve Diğer Gök
                  Cisimleri  Dâhil,  Uzayın  Keşif ve  Kullanılmasında   Sonuç olarak, küresel ölçekteki gelişmeler de de-
                  Devletlerin Faaliyetlerini Yöneten İlkeler Hakkında   ğerlendirildiğinde, mevzuatımız bakımından da
                  Antlaşma”, 14  kısa adıyla ise Uzay Antlaşması’na   uzay ve maden hukuku açısından birçok revizyon
                  göre, dış uzayın keşfi ve kullanımının tüm ülkele-  yapılması gerekliliği bulunmaktadır. Hâlihazırdaki
                  rin çıkarına olması gerektiği hususu özellikle belir-  maden mevzuatında dahi henüz güncel konularda
                  tilmiştir. Bu antlaşmada; tüm ülkelerin bu konuda   yapılması zaruri revizyonlar göz önüne alındığında,
                  prensip olarak özgür ve eşit haklara sahip olduğu,   uzay madenciliği hususu her ne kadar farazi bir du-
                  uzay cisimlerinin mülkiyeti üzerinde milli iktisapta   rum gibi gözükse de küresel gelişmelerin yakından
                  bulunamayacağı belirtilmektedir. Buna karşın, bu   takip edilip bu tip mevzuların en azından dile ge-
                  düzenlemelerin sadece devletler hukuku bakımın-  tirilmesi elzemdir. Teknolojik açıdan ve madencilik
                  dan getirilip getirilmediği veya egemenlik bakımın-  bakımından hayli heyecan yaratan projeler açısın-
                  dan getirilmiş olduğu, özel tüzel kişiliklere yönelik   dan ülkemizin de atılım yapmasının, küresel trendin
                  olup olmadığı, uzaydan elde edilebilecek ve ekono-  yakalanması bakımından araştırma ve geliştirme
                  mi yaratan maddeler açısından geçerli olup olma-  projelerine destek verilmesinin oldukça önemli ol-
                  dığı konuları ise ülkelerin yeni yaklaşımları da göz   duğu da aşikârdır.
                  önüne alındığında bir hayli tartışılması gereken bir
                  konudur.

                  Kaynaklar:
                  13  http://www.unoosa.org/oosa/en/aboutus/roles-responsibilities.html erişim tarihi 06.07.2018
                  14  Ay Ve Diğer Gök Cisimleri Dahil, Uzayın Keşif Ve Kullanılmasında Devletlerin Faaliyetlerini Yöneten İlkeler Hakkında Antlaşma için bkz: http://www.resmi-
                  gazete.gov.tr/arsiv/12732.pdf
                  15  Yavuz Tüğen, Asteroit Madenciliğinin Hukuki Geleceği, http://www.kozmikanafor.com/asteroit-hukuk/










          kozaaltin.com.tr
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56