Page 65 - SektorelBakis01
P. 65

64                                                                                                         65


 MEVLÂNA                                                      « Yeter artık, sen bir dağa benzersin, aklını başına al da,
                                                              dağda bulunan altın madenini ara! Bağırmayı bırak; bağırıp
 DÜŞÜNCESİNDE                                                 dağı seslendirmesen ne olur. »
 ALTIN METAFORU …                                             « Ne diye altın arıyorsun? Kendi bakırını altın et! »


                                                              Mevlâna, evrenin kalbi ve özü  olarak nitelendirdiği ve sadece
 Ey Altın zerresi; neşe ile oyna !..                                        yaratıcısı önünde eğilmesi gereken özgür bir birey olarak
                                                              gördüğü insanın, başka insanlarca kişsel ve grupsal çıkarlar
                                                              doğrultusunda istismarına karşı çıkar. Mevlâna kendisi gerçek
                                                              ve büyük bir yol gösterici olduğundan insani, dini ve tasavvufi
 Dr. Ergin ERGÜL
                                                              değerleri istismar eden sahte yol göstericilerin bireyler, toplum
                                                              ve ülke için ne denli tehlikeli sonuçlara yol  açabileceğinin
 Altın; insanlığın ilk keşfettiği değerli madenlerden biri olarak,   ölümsüz eserlerinde yer verdiği çarpıcı metaforlarında   farkındadır. Bu nedenle bireyleri, iki yüzlü,  maskeli tipler olan
 tarih boyunca onun bireysel, ekonomik, sosyal ve kültürel   altından sıklıkla yararlandığı görülmektedir. Mevlâna; altını   İnsan, altın madeni ve altın  sahte yol göstericilerin ağlarına düşmemeleri ve ömürlerini
 hayatını derinden etkileyen bir nitelik taşımıştır. İyi insanlar   sadece bir mücevher ve ekonomik bir değer olarak değil,   onların peşinde tüketmemeleri için hırsız ve altın benzetmesi
 için « altın kalpli »  benzetmesinde olduğu gibi, birçok iyi ve   toprak altında maden haline gelmesinden, cevher olarak   Mevlâna  insanı  dış görünüşüne,  toplumsal  statüsüne   üzerinden uyarır:
 güzel niteliği anlatmak için vazgeçilmez bir metafor olarak   keşfinden ve ayrıştırılarak saf altına dönüşmesine kadar   ve ekonomik durumuna göre değerlendirmez. O, insanı
 kullanılmıştır. Edebiyatta, şiirde en güzel ve en değerli olanı   çeşitli safhalarıyla benzetmelerine konu etmiştir.  değerlendirirken iç yüzünü, ilahi olan özünü dikkate alır.   « Dikkat et de kayma, bu zamanda, insan çalanlar, altın
 anlatmada yeri doldurulmaz bir kelime olarak işlev görmüştür.  Bunun için de kişiyi kendisini söz konusu geçici nitelikler   çalanlardan daha fazla. Duyarsın; Hırsızlar altın peşinde
 Yazımızda, Mevlâna’nın Mesnevi ve Divan-ı Kebir adlı   üzerinden değil de altına benzettiği gerçek varlığı üzerinden   koşuyor; Sen de altın madenisin kendinden habersiz olma! Ey
 13. yüzyıldan günümüze bilgelik kaynağı, şiiri ve uslubu ile   eserlerinde yer verdiği söz konusu benzetmelerinden bir   değerlendirmesi konusunda uyarır:   insanoğlu. »
 insanlığı cezbetmeye devam eden büyük bilge Mevlâna’nın   demeti başlıklar halinde ele alacağız.
 da, her biri dünya edebiyatının ve irfanının zirvesi olan
          « Aklını başına al da, altına benzeyen varlığını gerçek, ebedî   « Sen kendini bir şeyi de yok, düşmanı da yok sanma!
          zevk ve safaya ver, gama, kedere verme! Manevî zevk ve   Dünya altın peşinde koşuyor. Sen kendin altın madenisin
          safaya layık olmayan altının toprak başına olsun! »  ama kendinden haberin yok! Sen kendin, asıl altın ve inci
                                                              madenindensin. »
          « Sen eşi bulunmaz nadir bir altınsın. Kimse cesaret edip de
          sana müşteri alamaz. Sen ancak o kuyumcunun işine yararsın.   Hayat ve  altın kesesi
          0 kuyumcunun güzel eserisin. Senin bu dünya pazarında ne
          işin var? Yürü; aslına, madenine git! »             Mevlâna, sınırlı bir hayat ve ulvi bir gaye için dünyada bulunan
                                                              insana zamanın değerini anlatmak için de altın metaforundan
          İnsanın gerçek varlığı altın olmakla birlikte, dünyaya   yararlanır. Buna göre; insanın ömrünü teşkil eden gündüz
          geldiğinde madendeki altın cevherine benzer. Bu nedenle   ve gecelerin her birinin geçmesi ömür kesesinden altınların
          madende genelde bakırla birlikte bulunan altın cevheri gibi   eksilmesi, hayatın sonu ise kesenin boşalmasıdır. Böyle bir
          uğraş verilerek işlenmesi gerekir. Dolayısıyla insan kişisel   benzetme, hiç kuşkusuz insanı ömrünün değerini bilme ve
          ve ruhsal olgunluğu temsil eden altına ancak kendinin altın   buna göre bir hayat sürme konusunda oldukça biliçlendiricidir:
          madeni olduğunu ve bu madenden altını çıkartmak için zaman
          ve emek harcaması gerektiğini farkederek ulaşabilir. Mevlâna
          bu gerçeği şöyle ifade eder:

          Ey insanoğlu! Bazen ağlıyorsun, gözyası döküyorsun, bazen
          da altın sevdasına  kapılıyor, toprak eliyor, altın kırıntıları   Aklını başına al da, altına ben-
          arıyorsun! Fakat düşünmüyorsun ki; sen, altın madenisin,
          degerli bir kimyasın!..                              zeyen varlığını gerçek, ebedî
                                                                 zevk ve safaya ver; gama,
          Ey altın zerresi; neşe ile oyna! Oyna; çünkü sen, manevî altın
          madeninin aslının aslındansın! Her neyi arıyorsan; titreyerek,   kedere verme! Manevî zevk ve
          oynayarak her neyin peşinde koşuyorsan, bil ki sen, onun   safaya layık olmayan altının
          aynısın, tıpkısısın.
                                                                     toprak başına olsun!
          Bilgeler;  «kendini  tanıyan  Rabbini  tanır »  derler.  Mevlâna
          kendini tanıma sürecini  altın madeni ile bakırı altın yapma
          benzetmeleri ile açıklar:




 kozaaltin.com.tr  kozaaltin.com.tr
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70