Page 37 - Sektörel Bakış_2. Sayı_28.05.2018
P. 37

37

                                                             Kullanıcının bilgisayarını açık bırakması veya şifresini
                                                             bilgisayarın üzerine yazarak bırakması da ihmal
                                                             sayılmaktadır. İhmallerden sorumlu olan da kullanıcının
                                                             kendisidir. Kullanıcıların, özellikle bilgiye erişimi olan
                                                             insanların bilgi güvenliği farkındalığını sürekli olarak
                                                             tazelemek gerekmektedir.


                                                             Kasıtlı kayıplar ise, veriye erişim yetkisi olan kişinin o
                                                             veriyi paylaşmaması gerektiği halde üçüncü şahıslar ile
                                                             “kötü niyet” esasıyla bilerek paylaşmasıdır. Sözlü yapılacak
                                                             paylaşımların sistemsel izinin takip edilmesi mümkün
                                                             olmadığı için tespiti de zorlaşmaktadır.
        Bu yöntemlerin  başında, doğru konfigüre edilmemiş
        bilgi sistemleri, doğru yapılmamış yetkilendirmeler  veya
                                                             Sosyal mühendislik  ise,  insanlarla  birebir irtibata  girerek
        kodlama hataları yüzünden maniple edilebilecek yazılımlar
                                                             kılık değiştirme, başkasının kimliğine bürünme gibi
        gelmektedir.
                                                             yöntemlerle bilgi (ç)alma metodudur. Bu ise,  “hacking”
                                                             dünyasının başa çıkmakta en çok zorlandığı, önlem alınması
        Sistemler arasında veri taşıyan ağların güvenliği, son
                                                             en zor bilgi kaybı yöntemidir.
        kullanıcı (bilgisayar, cep telefonu, tablet) güvenliği, taşınan
        verinin güvenliği,  veriyi  işleyen uygulamaların  güvenliği,
        veriye erişim için gerekli olan kimlik güvenliği gibi başlıklar   Sosyal  mühendislik  büyük oranda “insani zafiyetleri”
                                                             kullanır. İnsanların merak, korku, utangaçlık, saygı, yardım
        bulunmaktadır. Sistemsel kayıpların engellenebilmesi
                                                             isteme, dikkatsizlik gibi duygularını kullanarak, o duyguları
        için DLP (Data Leak Prevention / Veri Sızıntısı Önleyici)
                                                             sömürme işlemidir. Telefon dolandırıcılıkları, sahte
        uygulamalar geliştirilmiştir.
                                                             e-postalar  veya  tesadüfi  tanışmalar  sosyal  mühendislik
                                                             örneği olabilir. Güzel bir senaryo üzerine kurulmuş sosyal
        Bu uygulamalar ağ üzerinde hareket eden içerikleri analiz
                                                             mühendisliğin başarısız olma şansı çok düşüktür.
        ederek, sistem yöneticileri ve bilgi sahipleri tarafından
        oluşturulan yazım desenlerini veya kelime gruplarını içeren
                                                             Yabancı  bir telefon  numarasından aranıldığında , kullanıcıdan
        aktarımların kontrol altına alınmasını veya engellenmesini
        hedeflemektedir. Sistemsel kayıplar; yazılımsal önlemleri   istenen bilgilere temkinli yaklaşırken, telefonunda “Genel
                                                             Müdürüm”  diye  kayıtlı  olan genel  müdürün  dahi haberi
        alınabilecek,  kurallarla  sıkılaştırılabilecek  ve tespit
        edilebilecek kayıp türleridir.                       olmadan o numara üzerinden aranarak, ekranda “Genel
                                                             Müdürüm” yazması sağlanabilir.
        2.İnsandan Kaynaklı
        Bilgi Kaybı

        İnsanlardan kaynaklı kayıplar ise, kasıtlı kayıplar, ihmalden
        kaynaklı kayıplar veya sosyal mühendislik yöntemleri ile
        oluşan kayıplardır.


        İhmalden kaynaklanan kayıplar içinde;  basılmış verilerin
        masanın üstünde bırakılarak yetkisiz kişilerin ulaşmasının
        sağlanması,  basılmış  verilerin çöpe atılarak çöpü
        karıştıracak birisi tarafından veriye ulaşılması, paylaşılan
        verilerin içerisinde fark etmediğimiz ama kendi elimizle
        paylaştığınız veriler olabilir.



        kozaaltin.com.tr
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42