Page 45 - SektorelBakis01
P. 45

44                                                                                                         45
















 muhakkak ki araştırma faaliyetlerinin artmasının bir   hem yatırım hem zaman isteyen bir iştir. Buna ilaveten
 sonucudur. Dünyadaki diğer ülkelere kıyasla Türkiye’deki   yüksek kaliteye sahip katma değer üreten yetkin personel
 araştırma faaliyetleri için ayrılan bütçe yetersiz kalmaktadır.   bulmak Türkiye şartlarında çok zordur.
 Örneğin 2016 yılında, maden etrafı araştırma faaliyetleri
 için ayrılan maden sahası bütçesi dünya genelindeki    Türkiye özelinde kıymetli metal aramaları için ayrılan
 bütçenin %0.5’ini oluşturmaktadır ve harcanan rakam 12.7   bütçeler Türkiye’nin potansiyeline oranla oldukça düşüktür.
 Milyon $ dır (Şekil 4).  Risk sermayesi olarak adlandırılan bu bütçe uzun soluklu
             getiri sağlamaktadır. Türkiye’deki yatırımcı profili için risk
             sermayesi henüz anlam kazanmamıştır. Girişimciler ne zaman
 Şekil 4. Ülke bazında, 2016 yılı maden sahası araştırma bütçeleri
             uzun vadede getiri sağlayacak bu yatırıma odaklanırsa, o
             zaman çok sayıda yeni maden keşfi de yapılacaktır.


             Maden araştırmalarını sekteye uğratan en büyük problem,
             son yüzyıl içerisindeki  değişken kıymetli  metal fiyatlardır.
             Fiyatların düşmesiyle araştırma bütçeleri kısılmış, işten
             çıkarmalar artmış ve yetişmiş insan gücünde gerileme
             olmuştur. Sektörden uzaklaşan araştırma jeologlarının artan
             araştırma bütçeleriyle tekrar sektöre dönmeleri mümkün
             olmamış ve dolayısıyla tecrübe aktarımlarında kesiklikler
 Sürdürülebilir madencilik için özellikle maden üretimi yapan   yaşanmıştır.
 şirketlerin bir taraftan da arama bütçelerinde artırmaya
 gitmeleri gerekmektedir. Aksi takdirde madenciliği bilen bu   Türkiye’nin altın üretiminde önde gelen ülkelerle rekabet
 şirketlerin gelecek dönemlerde madencilikten kopmaları   edebilmesi için araştırma faaliyetlerinin önü daha da
 söz konusu olacaktır. Yetişmiş kalifiye personel açısından   çok açılarak, yetişmiş yerli jeologlar öncülüğünde altın
 da bu şirketlerin ciddi avantajları vardır. Madencilik bilgisi   rezervlerinin ortaya konmasında ikinci bir büyük adım atması
 olmayan girişimcilerin “teknik  uzmanlığa” sahip olmaları   sağlanmalıdır.






















 kozaaltin.com.tr  kozaaltin.com.tr
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50