Page 14 - Full_lite
P. 14

12



            Oweis bu kon uda Smith’in İbn Haldun’un yazdıklarınn-
            dan etkilenmiş olması ihtimaline dikkat çekmektedir:
            “11. yüzyıldan 13. yüzyıla kadar süren haçlı seferler-
            inden beri, Batılı filozofların çoğu Müslüman yazarın
            ismini zikretmeden Müslümanların fikirlerini kullanımını
            içeren çok sayıda yaklaşım aracılığıyla Müslüman bilg-
            inlerin etkisini azaltmaya çalışmışlardır.”
                                            9
            İbn  Haldun’un  ekonomik  düşüncesinin  temel  nosyon-
            larından biri amel yani iştir. O geçim vasıtalarını da iş
            açısından değerlendirir. İbn Haldun’a göre; tüm geçim
            vasıtaları bir üretim, dönüşüm dağıtım ya da başkala-
            rının iş fazlasına el koymaya indirgenebilir.” Çünkü ken-
            di ifadelerine göre, “iş kazancın kaynağıdır”, “iş kazanç
            doğurur” ve hatta “kazanç işin değeridir.”

             “İş sermayedir. Kazanç ve kâr insanların  çalışma-
             larının değeridir. Bunların bütün işleri ve emekleri,
             onların kazançları ve sermayeleridir.”


            İbn Haldun özel girişimin önemini ve özel mülkiyet hak-
            kına saygıyı Locke gibi Batılı düşünürlerden asırlar önce
            güçlü şekilde vurgular. Düşünüre göre her türlü ekono-
            mik faaliyetin temel hedefi kârdır. Böyle bir faaliyette
            bulunan kişi, onun sonucunda ortaya çıkan kârı elinde
            tutmak ve ona istediği gibi tasarrufta bulunmak ister.
            İşte devlet bu kârı ve onun dönüştüğü şeyleri, yani
            mülkiyeti koruduğu sürece ekonomik faaliyetler gelişir,
            çoğalır.                                       “Özel mülkiyeti ihlal etmek, onların çabalarının
                                                           semerelerinin haksız el koyma yoluyla ellerin-
             “Medeniyet, onun iyiliği ve kamunun refahı insan-  den alınacağı korkusuyla, insanların daha fazla
             ların kendi çıkarları ve kendi kazançları için, her   kazanma isteklerini ortadan kaldırır. İnsanlar
             tarafta yaptıkları çabalara ve üretkenliğe bağlıdır.   bir defa kazanç ümidinden mahrum kalırlarsa
             İnsanlar  artık  hayatlarını  kazanmak  için  çalış-  artık kendilerini hiçbir şekilde yormazlar. Özel
             madıkları ve her türlü kâr getirici etkinliği bırak-  mülkiyet ihlalleri, onların cesaret kırılmalarının
             tıkları zaman, maddi medeniyet çöker ve her şey   ölçüsünü verir. Bu ihlaller genişler ve geçim
             daha kötüye gider.”                           vasıtalarının çoğunu kapsarsa, her türlü çalışma-
                                                           ya teşvikin kaybolması nedeniyle, ticaretin dur-
            İbn  Haldun  bir  ülkenin  ekonomisinin  gelişmişliği  ve   gunluğu yaygınlaşacaktır. Aksine, özel mülkiyet
            halkının refahı ile devletin mülkiyet hakkına saygısı ar-  üzerinde hafif ihlaller işlerde hafif bir kesintiye
            asında doğrudan ilişki görür.                  yol açacaktır.”

                                                         Kaynaklar:




                                                                                                    kozaaltin.com.tr
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19